Bouwen aan je StartUp: van struggles tot omzet
Heela 👋,
Geen idee wie je bent, maar welkom – goed dat je er bent! Hopelijk heb je er iets aan.
Dit is onze eerste ‘Building in Public’ update, waarin we open en bloot vertellen over ons bedrijf. Van groei en nieuwe klanten tot verkeerde keuzes en omzet.
Vanaf nu plaatsen we iedere maand een update.
Niemand vindt het makkelijk om over hun loon of geld te praten en daarom voelt het ook niet intuïtief om over onze omzet te praten.
Toch gaan we dit doorzetten, aangezien ik zeker weet dat er anderen zijn die dit zullen lezen en hier iets aan hebben.
Anyway… let’s go.
Update April 2021
- Recap 2020 🤞
- Cijfers 💵 YTD Omzet + Partners + Studenten
- Investeringsgesprekken 🔥
- Nieuwe naam 💭
Recap 2020 🤞
Aangezien dit de eerste keer is dat we iets delen, wil ik even beginnen bij het begin. Het idee voor Fiks is ontstaan omdat ik het lastig vond om een vette stage te vinden. Je bent bekend met de grote bedrijven, maar er zijn in Nederland nog 10.000 andere vette bedrijven waar je als student nog nooit van gehoord hebt. 🤷🤷🤷
Aan de andere kant vinden bedrijven het ook lastig om op een effectieve manier met de juiste studenten in contact te komen, zonder daarbij langs iedere Hogeschool of Universiteit te moeten fietsen om met iedereen een kop koffie te drinken.
Met deze ervaring zijn we in september 2019 live gegaan met onze service om deze twee partijen beter aan elkaar te koppelen. Dat was ook het moment dat we in een rollercoaster zijn gestapt met diepe dalen, flinke loopings en hoge pieken. Houd je vast. 🎢
September 2019: 🚀Launch met test klanten. Advies inwinnen van o.a. stage expert Maarten Brand. David nog studerende, Iron andere baan, Berke in het weekend en Niels is er nog niet bij.
December 2019: Eerste betalende partners: Ubutler, Lepaya (still there 🙌 we love you), Elevation Partners.
Februari 2020: Financiering binnen van LIOF. Iron & David gaan full time. Niels komt erbij als founder, Ruben als werkstudent. → Gas erop! 🔥
April 2020: Investor Readiness Program & Corona kicks in.
Mei 2020: Start onbetaalde pilot.
September 2020: 113 proef-abonnementen, 190 vacatures, 300+ sollicitaties en onze eerste echte eigen stagiair: Koen Ruijs. 👍
November 2020: Conversie van onbetaalde pilot naar betalende partners: 10,5%😡 → We kappen er mee. 😔
December 2020: Nieuw verdienmodel. 🤔 We gaan door tot februari…
Februari 2021: 76 klanten, 110 vacatures, 505 sollicitaties, klanttevredenheid: 90% 🙌🙌🙌
Cijfers 💵
Doel omzet 2021
🌕🌕🌕🌖🌑🌑🌑🌑🌑🌑 85K
Doel aantal betalende partners 2021
🌕🌕🌕🌕🌗🌑🌑🌑🌑🌑 140
Doel aantal aanmeldingen studenten 2021
🌕🌕🌕🌖🌑🌑🌑🌑🌑🌑 3400
Alleen geklikt voor de omzetcijfers? Dan is dit je cue.
Investeringsgesprekken 🔥
De mainstream startup literatuur (aka Amerikaanse tech media) schetsen een beeld waarbij het belang van funding ophalen misschien nog wel belangrijker is dan je klant gelukkig maken. Duik even 10 minuten in Techcrunch en de bedragen vliegen je om je oren: “24 year old MIT student raises 25 million for company xyz” of “Tech startup xyz is worth 1.5 Billion after latest funding round”. 💸💸💸💸
De Nederlandse variant van Techcrunch is Sprout. Ook zij schetsen verhalen over succesvolle jonge ondernemers. “Drie vrienden die elkaar kennen uit hun studententijd hebben een idee voor een app en halen 1 miljoen euro aan groeigeld op”. Als net afgestudeerde 24 jarige finance student is dit de droom. Een bedrijfje opzetten en funding ophalen waardoor je bedrijf een waardering krijgt van een paar miljoen. Je business case komt even op de tweede plek. Het oplossen van een klantprobleem is toch net iets minder sexy dan filosoferen over de waarde van je bedrijf na een financieringsronde.
Bij het uittekenen van ons idee had ik dus ook grootse plannen met investeerders. Binnen 1 jaar enige tractie krijgen op het platform om dan financiering aan te trekken, gefeatured worden in Sprout, en dan meer dan 1 miljoen euro waard zijn. Binnen drie jaar zouden we dan een ‘series A’ ophalen en echt een miljoenenbedrijf uit de grond stampen, met personeel, een kantoor met glazen wanden en een chef die ‘s middags de lunch voorbereid.
Deze visie heb ik gaandeweg even moeten bijstellen🤔🤔…
Uiteindelijk bleek het toch wel heel belangrijk om iets te bouwen wat een probleem oplost van de klant. Hierbij ben je verplicht andersom te denken. In plaats van een mooi idee uit te werken, een app te bouwen en het de wereld in te schieten, ga je eerst in gesprek met potentiële klanten om te valideren of er daadwerkelijk vraag naar is.
Dit stadium hadden we even overgeslagen. We hadden inderdaad een mooi idee uitgewerkt en een product gebouwd, zonder ook maar met 1 klant gesproken te hebben. Dit bleek achteraf een klein inschattingsfoutje, die met behulp van het Investor Readiness Program van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij gaandeweg werd rechtgetrokken.
Al met al zijn we na een flinke portie startup problemen alive and kicking. Daarbij de kanttekening dat het allemaal nog wel fragiel is. Maar we hebben het idee dat we voor zowel studenten als bedrijven een oplossing aan het bouwen zijn. 90% van onze huidige klanten zou het namelijk jammer vinden als ze onze service niet meer konden gebruiken.
We hebben levensfase 1 in ieder geval overleefd en willen dus voorzichtig gaan groeien. 🚀🚀
Dus borrelt de vraag weer op: Hebben wij in deze fase iets aan een investering?
Om antwoord op die vraag te krijgen zijn we afgelopen maand in gesprek gegaan met een aantal mensen, die hier meer verstand van hebben. Na 6 gesprekken met oprichters van een aantal Nederlandse scale-ups zijn dit de adviezen die het meest zijn blijven hangen.
🤔Advies 1: Als je denkt te kunnen groeien zonder dat je investeerders nodig hebt, dan denk je te klein.
🤔Advies 2: Als je een concrete kans ziet in de markt, die je zonder financiering niet kan pakken, dan moet je geld ophalen. Anders niet.
🤔Advies 3: Focus op retentie, daarna pas op groei. Als bedrijven terugkomen en een vervolgaankoop doen, kun je je gaan focussen op groei. Dan kun je financiering aantrekken om nieuwe acquisitie kanalen aan te boren.
Met deze drie adviezen op zak zijn we het gesprek aangegaan met een aantal partijen om het over een investering te hebben.
Situatieschets
We hebben lange tijd gedacht financiering nodig te hebben om te groeien. Niet dat we een bepaald idee hadden waarom of wat we met die investering zouden kunnen, klonk het gewoon heel aantrekkelijk: “Funding ophalen”. Ook wij kijken Dragons’ Den… 💸💸💸💸
Na onze gesprekken met de bovengenoemde adviezen werd het duidelijker dat er een doel moet zitten achter een investeringsgesprek. “Wij hebben funding nodig en daarom willen we met xyz praten”
Toch konden we de vinger niet op de zere plek leggen en zijn we ‘heel open’ de gesprekken ingegaan. Uitkomst: Niet de goede tactiek.
De gesprekken
Er zijn verschillende type financieringsmogelijkheden. Zo hebben we in het begin van ons bestaan vooral met LIOF contact gehad. LIOF is de regionale ontwikkelings partij van Limburg en bestaat om innovatie aan te wakkeren in de provincie. Dit zijn andere gesprekken dan met investeringsfondsen die 10x hun investering willen terugverdienen. Daarnaast zijn er ook nog de Angel Investors. Vaak zijn dit succesvolle ondernemers met een flinke bankrekening die getriggerd worden door andere ondernemers met een goede business case.🤞🤞
De gesprekken met investeringsfondsen kwamen voor ons veel te vroeg of pasten überhaupt niet bij onze business. De “We gaan er wel open in want we hebben niks te verliezen tactiek” pakte niet heel goed uit. We hadden geen antwoord op de vragen hoe we 10x gingen groeien en binnen welk tijdsbestek dit dan ging plaatsvinden. Daarnaast kwam de vraag over het vervolgtraject en hoe we hierna vervolg financiering gaan ophalen. Ook hier moesten we het antwoord schuldig blijven.
Het heeft ons wel aan het denken gezet. Waar willen we eigenlijk over 5 jaar staan met de business? Simpel antwoord –> Het grootste stageplatform van Nederland. Maar als je even wat dieper gaat nadenken. Wat willen we eigenlijk bereiken? En hoe willen we dat dan gaan doen?
“Als je geen koers vaart naar een uiteindelijke bestemming, dan ben je nu ook eigenlijk maar wat aan het doen.”
Iron Brands, 2021
Terug naar tekentafel dus…🖌️🖌️ We hebben alles onder elkaar gezet. Ieder z’n visie. Het probleem van de klant. Het probleem van de student. En wat wij hierin willen betekenen.
We hebben een punt gezet op de horizon en zijn gaan terugrekenen. “Als we over 5 jaar hier willen staan, wat moeten we dan over 2 jaar bereikt hebben en wat over 1 jaar, 2 maanden en volgende week?”
Zo kunnen we gestructureerder werken naar het grotere doel in plaats van dag-tot-dag leven.
(De gesprekken met Angel Investors zijn overigens nog gaande. Dus die zijn voor de volgende update…)
🛠️ Learnings:
– Funding ophalen klinkt als de holy grail. Een klantprobleem oplossen is de holy grail.
– Kijk heel kritisch naar je financieringsbehoefte. Heb je het echt nodig?
– Ga een investeringsgesprek pas aan als je weet waar je naar op zoek bent. Zie je niet te missen kansen in de markt?
– Vraag advies aan de juiste mensen.
– Voordat je met bovenstaande aan de slag gaat, is de belangrijkste learning: Wat wil je überhaupt bereiken?
Nieuwe naam 💭
We hebben altijd het idee gehad dat we vroeg of laat de naam zouden veranderen. Internative was niet catchy. Als je moeder aan haar collega’s wilt uitleggen wat het bedrijf van haar zoon doet en na een jaar nog steeds niet op de naam komt, dan weet je dat je een nieuwe naam nodig hebt.
De naam Internative is bedacht vanuit hetzelfde principe als Accenture:
Accenture = Accent on the future 🤔
Internative = Alternative for interns 🤩
Waarom nu veranderen? Sinds kort werken we samen met Web Wings om onze SEO (ranken op Google) te verbeteren. Als je op Google intypt ‘stage zoeken’ dan komt Fiks op de 40ste pagina terug. Hier worden we dus niet gevonden door studenten. Door te investeren in onze ‘domein autoriteit’ moeten we uiteindelijk op de eerste pagina terechtkomen. Op basis van je autoriteit vindt Google jouw domein betrouwbaar en ga je beter scoren in de zoekmachine. Dit moet leiden tot organische groei van studenten die onze website bezoeken en zich aanmelden.
Voor onze naamsverandering was internative.works ons domein. Op dit domein wilde Web Wings dus ook gaan bouwen aan autoriteit. Mochten we dan ooit van naam en dus domein willen veranderen, dan kun je opnieuw gaan bouwen aan je autoriteit…. Omdat we al langer speelde met het idee om onze naam en dus domein te veranderen, hebben we de knoop doorgehakt om dit nu te doen.
Maar hoe bedenk je een nieuwe naam? 🤷
We hebben in het verleden het Internative logo al eens veranderd. Toendertijd hadden we twee designs waar wij tevreden mee waren. Die hebben we online gegooid op de insta en aan studenten gevraagd om te stemmen op het mooiste logo. 150 stemmen later hadden we een winnaar. Dit wilde we ook met de naam doen.
Na een middagje sparren op ons thuiskantoor kwamen we met 4 namen op de proppen.
– Fiqs
– Fiks
– Probs
– ExtraMile
Iets met fiks/fiqs/fix lag er dus wel dik op en had ook onze voorkeur. ‘Fix’ werd al direct uitgesloten. Het domein Fix.nl kostte 15k. Laat staan hoeveel Fix.com zou moeten kosten. 🤑
Na exact 100 stemmen via onze instagram was er een duidelijke winnaar: Fiks 🙌
Om een domein aan te schaffen kun je kiezen uit een aantal extensies. Zo heb je naast .nl en .com nog 100 andere extensies. In essentie maakt het niet gek veel uit welke extensie je kiest, zolang deze niet wordt aangemerkt als ‘spammy’.
Toch vonden we het belangrijk om een .nl domein te hebben en hebben we besloten om Fiks.nl over te kopen voor 1000 euro. Naast het feit dat het lekker bekt (Fiks.nl), geeft het credibility. Je zou het kunnen vergelijken met het dragen van een pak naar een sollicitatiegesprek vs. het dragen van een spijkerbroek. Er is in feite niks mis met een spijkerbroek, maar vaak geeft het pak net iets meer credibility. (Hier zijn wij het overigens niet helemaal mee eens, dus misschien niet de beste analogie.. 🌝 Enfin, je snapt het).
🛠️ Learnings:
– Je naam is belangrijk.
– Mond-op-mond reclame werkt niet met een te moeilijke naam.
– Blijf dicht bij je propositie en doelgroep. Het hoeft niet fancy als je geen fancy business hebt.
– Als je investeert in je domein, doe het dan goed en schaf een extensie aan met credibility.
Als je tot hier hebt gelezen, ben ik heel benieuwd wat je ervan vond. Is dit de moeite waard om iedere maand te doen?
Ik hoor het graag onder m’n LinkedIn post. ❤️
Iron
Namens de boys van Fiks