WhatsApp Business App als recruitment tool

Jouw leven als recruiter makkelijker maken? Dat kan met WhatsApp for Business. Iron legt je uit wat de features zijn en hoe wij WhatsApp gebruiken bij Fiks.

Appen met vrienden, familie en kennissen doen we al een tijdje, maar nu is het ook mogelijk om WhatsApp in je professionele omgeving te gebruiken. Door verschillende media werd het al getipt als ‘the next big thing’ in recruitment. De nieuwe business app heeft meerdere features die het leven van recruiters een stuk makkelijker en efficiënter maakt. Daarnaast maakt ook 93% van de nieuwe job-seekers dagelijks gebruik van WhatsApp. Om die reden hebben we bij Fiks WhatsApp volledig geïntegreerd om onze kandidaat-stagiairs te koppelen aan bedrijven.

giphy

WhatsApp Business features

In januari 2018 werd de WhatsApp Business-app gelanceerd. Inmiddels maken wereldwijd vijf miljoen bedrijven ervan gebruik om klanten te ondersteunen, hun onderneming uit te breiden en de plaatselijke gemeenschap te helpen. In deze blogpost nemen we de beste handigste features voor recruiters door, zodat ook jij deze tool binnen no-time beheerst:

  • Sneller antwoorden: via WhatsApp Business kun je standaard berichten versturen om veelgestelde vragen te beantwoorden. Tik eenvoudig op ‘/’ op je toetsenbord om een snel antwoord te selecteren en te verzenden. Super handig als je snel wilt reageren op veelal dezelfde vragen. Als je een job-offer verstuurd of bijvoorbeeld op ons stageplatform staat, krijg je veelal dezelfde vragen zoals: “Hi ik zag jullie vacature op Fiks en zou graag meer informatie willen hebben”. Het eerste dat een geïnteresseerde simpelweg altijd vraagt is meer informatie! Een standaard antwoord met verdere uitleg en eventueel een link naar een uitgebreide job description of link naar een afspraak versnelt dus je recruitment proces. 
  • Labels: orden je contactpersonen of chats met labels, zodat je ze makkelijk kunt terugvinden. Je WhatsApp contactenlijst kan al snel onoverzichtelijk worden, vooral door de vele verschillende app-groepen. Met WhatsApp business kun je ieder gesprek labelen waardoor je het overzicht bewaart en dus ook onbekende nummers kunt categoriseren. 
  • Chats filteren: voor eenvoudig beheer van je chats gebruik je filters om ze te sorteren op ‘Ongelezen chats’, ‘Groepen’, ‘Verzendlijsten’ of ‘Labels’. Dit sluit aan bij het vorige punt en geeft je de mogelijkheid om overzichtelijk te werk te gaan, vooral als er veel berichten binnenkomen. Deze functies zitten uiteraard ook in je WhatsApp desktop app en kun je dus op je laptop gebruiken, waardoor je nog sneller te werk kunt gaan. 
  • Integratie met Facebook-ads: als je gebruik maakt van Facebook advertenties en een betaalde post online plaatst, kun je nu ‘Send WhatsApp message’ als call-to-action knop toevoegen onderaan je post. Hierdoor kunnen geïnteresseerden direct in contact komen via WhatsApp.Hierdoor verlaag je de drempel voor je beoogde doelgroep. Om dit te kunnen doen moet je admin zijn van de Facebook pagina waarvan je de gepromote post online zet. Daarnaast heb je WhatsApp business account nodig die gelinkt moet zijn het desbetreffende Facebook pagina. 
  • Video calls opslaan: videobellen en facetimen bestond al een tijdje en wordt ook steeds vaker gebruikt in recruitment processen waarbij de fysieke afstand tussen de recruiter en kandidaat groot is. Met WhatsApp business kun je deze video calls nu ook opslaan en toevoegen aan het profiel van de kandidaat. 
  • Lid worden van WhatsApp communities: ongetwijfeld heb je de WhatsApp groep functie al eens gebruikt om een etentje met collega’s te plannen. Met de business functie kun je lid worden van openbare groepen die gebruikt worden door specifieke like-minded communities zoals ‘software developers’ of ‘tech recruitment’. Je kunt deze groepen vergelijken met de besloten groepen op Linkedin of Facebook, maar dan in een Whatsapp-jasje. Om lid te worden van zo’n groep heb je een chat.whatsapp link nodig. Deze link wordt je toegestuurd door een lid van de desbetreffende groep, maar je kunt ook op internet op zoek gaan naar relevante links. Uiteindelijk heb je toestemming nodig van een beheerder om toegelaten te worden tot een groep. 

Bij Fiks maken we al een tijd gebruik van WhatsApp waarmee we studenten koppelen met de vetste stages. Wij geloven erin dat de nieuwe generatie studenten ook een nieuwe manier van communiceren vraagt. Daarom kunnen studenten ervoor kiezen om te connecten via Email of WhatsApp. Gebaseerd op onze data van het aantal clicks zien we direct dat connecten via WhatsApp de voorkeur heeft en maar liefst 3,5x vaker gebruikt wordt dan de Email knop. 

giphy

De student van vandaag en dus de ‘job seeker’ van morgen communiceert liever via WhatsApp dan via e-mail, laat staan een telefoongesprek. Recruiters kunnen hierop inspelen door WhatsApp business toe te voegen aan de recruitment processen. Als het aan de ‘job seeker’ van morgen ligt, is WhatsApp dé manier om te connecten.

Iron Brands

Geschreven door Iron Brands