Fiks Building in Public: Stilte voor de storm

Happpyyyy Monday everyone, 

Deel 3 van 2022 is een feit! Toch alweer de derde editie van dit jaar. Time flies when you are having fun…

De ‘Building in public’, zoals we dit noemen, heeft een tweeledige functie. Enerzijds vinden we het cool om aan de buitenwereld te laten zien waar we mee bezig zijn en anderzijds zorgt het ook voor een stukje reflectie. 

In de vorige editie heb ik aangegeven dat we gingen investeren in een aantal zaken:

 ✍️ SEO

📙 Fiks handbook

🎨 Een nieuwe homepage

Dusssss… hoever zijn we gekomen?

In deze editie reflecteer ik op de beloftes van de afgelopen maand. Een concrete update dus. 

bYJcPuR2sLlxAQq8u YfjoiypDHTOwz02wlOqD6ASFcL2eDuyzYOa1G8ZgNQRYdlBO37QhMxyg 6RWKBcduWQwDxhcyaINnGAbyU4K7leXgMQev9lhKGL91 LOP0JLN3jfTa 0lM

Update Maart 2022

  • Cijfers 💵
  • Web Traffic 📈
  • Update Investments 💰

Cijfers 💵

Maart is qua omzet een relatief rustige maand. In de maand maart denken studenten nog niet aan hun stage in september en hebben bedrijven de stagiairs van de vorige periode net ingewerkt. Zoals gezegd lag onze focus ook op productverbeteringen en investeringen.

Het komt wel vaker voor dat studenten later starten en dat bedrijven juist in deze periode switchen van abonnement op basis van de resultaten van de vorige periode. Vandaar dat er toch omzet gegenereerd wordt en we weer een groen blokje opgeschoven zijn.

Doel omzet 2022

🌕🌕🌕🌗🌑🌑🌑🌑🌑🌑 120k

Vorige maand zaten we op 144 actieve klanten. Deze maand is er eentje bijgekomen. De aankomende maanden verwachten we weer te gaan groeien als onze sales & marketing campagnes gaan beginnen.

Op dit moment zoeken we alleen contact met bedrijven die nu al actief op zoek zijn via LinkedIn of andere jobboards. Vanaf mei komt de nieuwe stageperiode terug op de planning bij de meeste bedrijven. Dat is voor ons ook het juiste moment om bij die bedrijven aan te kloppen. 

Doel aantal betalende partners 2022

🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌗🌑🌑 200

Zoals aangegeven in de vorige editie willen we qua aanmeldingen gaan verdubbelen ten opzichte van afgelopen jaar. Ook voor studenten is het nu een rustige periode, al zien we de aanmeldingen wel weer toenemen aan het eind van deze maand.

Het zijn nu vooral de early birds (aka de ijverige student) die zich aanmelden en al op zoek zijn naar een plek voor september.

Doel aantal aanmeldingen studenten 2022

🌕🌗🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑 4600

giphy

Studenten die nu al op zoek zijn naar een stagebedrijf be like 👆 (grapje, we love u <3)

Web Traffic 📈

De rustige periodes kunnen we ook terugzien in de traffic naar onze website. Zie hieronder een screenshot van onze web analytics van de afgelopen drie maanden. Onze analytics zijn trouwens open te bekijken via Simple Analytics, want transparency = key. Simple Analytics is een Google Analytics alternative, zeker aan te raden!

Zfq2hFiSuD1wO5v6kuo5ab4 tfKGx4gWubKb8bzKTAn jgbYYz3J bkcOCqQg0QEhLQj2XlmzZGqGVr9J 0zZbyUg9Xritr7XPbY8L19Nao3GGVn20rYkqM2

In de drukke maanden krijgen we ongeveer 20k bezoekers op onze website. Het merendeel hiervan is uiteraard student. Na de piek van januari zie je dat we qua bezoekers ver terugvallen omdat veel studenten dan een stage hebben.

Vandaar dat we ook juist deze maanden kunnen focussen op de lange termijn. Het dieptepunt qua bezoekers ligt nu alweer achter ons en dus kijken we weer met een schuin oog naar de september periode. 

Update Investments 💰

De vorige editie was getiteld: Werken aan je bedrijf, in plaats van in je bedrijf’.

Ik word altijd een beetje cringe van dit soort quotes, maar ik moet zeggen dat het me wel goed bevallen is. 

We hebben de waan van de dag enigszins achter ons kunnen laten en kunnen focussen op de lange termijn. Hieronder een update: 

SEO ✍️

We zijn sinds deze maand gestart met ODIV als partner op het gebied van SEO. Martijn & Maikel gaan ons voorzien van de nodige kennis en kunde om hoger te ranken in Google. Op dit moment komt ongeveer de helft van onze website traffic van Google. 

ODIV zorgt voor advies, zowel op technisch en inhoudelijk gebied, en wij zorgen voor de uitvoering.

Koen is al aan de slag gegaan met nieuwe blogs over stages en zit in een lekkere cadans waarbij er iedere week 1 blog online geschreven wordt.

Niels zorgt voor de landing pages en dat alle footers, headers, canonical links worden rechtgezet en Berke implementeert het technische gedeelte. 

So far, so good. We zijn up en running met SEO. Op naar de nummer 1 positie in Google voor het keyword ‘stages’. 

Fiks handbook 📙

Dit is mijn pakkie-an. Ik wilde een handboek maken waarbij al onze interne processen gedocumenteerd worden, zodat iedereen elkaars taken kan overnemen en nieuwe werknemers/stagiairs straks sneller ingewerkt zijn. 

De interne processen staan in de steigers, maar we hebben het Fiks handbook uitgebreid en eerst de focus gelegd op de externe processen. 

We hebben alle vragen van klanten en processen (zoals het online zetten van een stage) inzichtelijk gemaakt, zodat we het voor bedrijven makkelijker maken om met Fiks aan de slag te gaan. Dit gaat ons straks ook veel tijd schelen m.b.t. customer support omdat al onze processen straks online te vinden zijn. Een soort kennisbank dus voor bedrijven die met Fiks werken.

En dat gaat er zo uit zien:

kBZYJMkcQUGNecPdbU HafCUwIWtC69TE9ZMRTtCvTBAEBL4ndzfJu9aXE8U73 Mh AaNAWqBZFJ2vGjEnyGoK22i239acEg3CieoCyR7Ny2Qv4l2WAxNI cv9RUA9QpjBOGI8ak

Niet gek, hè?

Zodra we alle processen gedocumenteerd hebben en hierin hebben verwerkt, wordt dit toegevoegd aan de website. 

Een nieuwe homepage 🎨

Done✅. De meest creatieve van het stel heeft de afgelopen maand een nieuwe homepage opgeleverd.

Op onze vorige homepage stuurden we studenten eigenlijk direct richting onze vacaturebank,  terwijl ze dan onze service helemaal niet ervaren. In de tekst lieten we dit wel al terug komen, maar in onze call-to-action stuurden we de student naar de vacaturebank en niet naar ons USP (unique selling point). Zie hieronder onze oude homepage. 

F

In plaats daarvan focussen we nu wel op onze USP, namelijk het persoonlijk helpen en doorsturen van stages via WhatsApp.

We hebben een animatie toegevoegd van een telefoon met daarop een gesprek tussen ons en een student.

Dit moet ervoor zorgen dat een student eerder het ‘aha’ moment heeft. Zie hieronder een gifje van de nieuwe homepage. 

uW35ekk9UPKdiXZ1wI9qj8Zz4fDGYN9nvUXpW74MR6YLZmkAvYctnVJpcashbA1WbnUP7YA00x99yA8ARK7RjVQPxcnZWGDsoUfplxF6eX5ogqDJYPLhiC5j AdWBiSf eAnKsXM

Naast het feit dat je nu in een oogopslag kunt zien wat we precies doen, hebben we ook andere componenten aangepakt zoals onze reviews. Deze laden we nu direct in via Google om zo onze credibility te verhogen. 

tUFqmpqzbEiTez4AO3srWSv5NDM3nYqil0 L IEZm27v3Zbrt9u9UK4oknMq8JIGijZ4eP1mefw RXnuZKfIjM6dIlOxM28Guw9z eO jYErZufcD8ScBOYEprASPUa5dG1pAVX3

Je moet eigenlijk zelf even een kijkje nemen op Fiks.nl (en Niels een complimentje geven onder deze post).

Terugkijkend hebben we de afgelopen maand flink wat werk kunnen verzetten. 

  • Aan de slag gegaan met SEO en met ODIV de ideale partner gevonden
  • Extern handboek geschreven
  • Nieuwe homepage 

Lekker gewerkt pik! 

giphy

(Iron na het schrijven van deze post 👆)

Oh… en voordat ik het vergeet: Bij Fiks ze we op zoek naar een werkstudent/trainee die wilt leren hoe het is om te ondernemen! Dus mocht je iemand kennen, stuur dit linkje dan voor even door! 

C ya next month! 

Much love

Thanks weer voor het lezen, een like op mijn LinkedIn post wordt gewaardeerd en tot de volgende! ❤️

iron brands profielfoto

Iron

Namens de boys van Fiks