Fiks Building in Public: Hoe verdien je meer geld met je bedrijf?

Happpyyyy Thursday everyone 🙋‍♂️

We zijn alweer bij Deel 4 van 2022! Jaja time flies when you’re having fun enzovoort… maar time flies al helemaal als je in Kaapstad zit. 

Helaas komt aan alles een eind en ben ik ook weer onderweg naar ons kikkerlandje (letterlijk, ik typ dit in het vliegtuig).

r9jzkKKIzr90RvAfx8Z G6RNRERIi0KcpuAPEW gs6lUJQb9I9dDERqIy8sGsmapzttyrFtZ2Bhzi6Ou7v0kbqxde50u52wspjSizmGFM5kSynXyxeDooCpH9F2Wx2XR8euM

(Iron als je hem nu vraagt hoe het is om weer in NL te zijn 👆)

Maar niet getreurd, want ik mag de ‘Building in Public’ van deze maand weer de wereld in slingeren. 

De vorige edities gingen met name over ‘aan’ je bedrijf werken, in plaats van ‘in je bedrijf’, waarbij het verbeteren van onze service centraal stond. De afgelopen maand viel ook nog onder werken ‘aan’ je bedrijf.

Naast het feit dat we full-speed op onze blogs focussen (11 stuks geproduceerd), hebben we ook onze pricing onder handen genomen op basis van klantfeedback. 

Deze editie is volledig gewijd aan onze nieuwe pricing. Ik had op voorhand niet gedacht dat ik 1000+ woorden kon tikken over onze prijzen, maar de resultaten uit onze survey waren dusdanig interessant dat het zeker de moeite waard is om even door te lezen.

Dussss… de topic van deze editie:

6TzgdHxOuSJM 4lNB6vyELTmjN7mBHZfxdmRoyTh8bPX0XSmE2VNSXdIbSKP6UJrDCDIB59MO0QmqNmzUd1V

Update April 2022

  • Cijfers 💵
  • Nieuwe pricing 💲
  • Actiepunten na de survey ✅

Cijfers 💵

Net als maart is april nog een rustige maand. Mei hopelijk niet meer. Studenten weten dat ze binnenkort op zoek moeten naar een stage voor september. Het begint te kriebelen, maar de druk op de ketel is er nog niet. Hoe dichter we naar september komen, hoe meer druk er op de ketel komt.

Kijkend naar de omzet cijfers van vorig jaar zien we hetzelfde patroon. We liggen nog mooi op koers om ons jaardoel te bereiken.

Doel omzet 2022

🌕🌕🌕🌗🌑🌑🌑🌑🌑🌑 120k

Vorige maand zaten we op 145 actieve klanten. Deze maand zijn er 8 bijgekomen.

Bedrijven worden zich langzaam maar zeker weer bewust van het feit dat ze weer op zoek moeten naar stagiairs voor de volgende periode. Ook voor hun komt er dus weer druk op de ketel rond mei.

Dit is ook de voornaamste reden dat we in deze periode ook pas weer beginnen met onze sales & marketing campagnes. Tijdens eerdere periodes hebben we gemerkt dat deze campagnes weinig opleveren in de ‘rustige’ maanden, aangezien bedrijven met andere dingen bezig zijn.

Tot nu toe heeft iedere sales-campagne geleid tot 30-40 nieuwe klanten per stageperiode.

Eind mei verwacht ik daarom wel weer een grotere stap te maken richting ons jaardoel.

Doel aantal betalende partners 2022

🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌖🌑🌑 200

In gelijke tred met onze nieuwe sales campagne zien we ook de dat de nieuwe aanmeldingen nog niet storm lopen. De meeste studenten hebben nog 3 maanden om hun stageplek te bemachtigen.

Aantal aanmeldingen 2022: 

Doel aantal aanmeldingen studenten 2022

🌕🌖🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑 4600

Dat waren de cijfers, nu de real stuff👇

Nieuwe pricing 💲

Iedere maand post ik de nieuwe editie van onze Building in Public op LinkedIn en bijna iedere maand is de eerste reactie van Yeelen, die Founder & CEO van Klippa: “Iron verhoog jullie prijzen”. 

Bij dezen Yeelen: Onze prijzen gaan omhoog.

Waarom nu? De afgelopen maand hebben we al onze klanten gevraagd om ons feedback formulier in te vullen. Hierin hebben we ze gevraagd naar hun tevredenheid, de kwaliteit van onze service en verbeterpunten.

Hieronder de resultaten:

De survey is ingevuld door 52 van de 100 bedrijven (we hebben de evaluatie alleen uitgevraagd bij bedrijven die langer dan 6 maanden klant zijn). 

  • We hebben een Net Promoter Score van 7.84
  • 44% zou het erg jammer vinden als ze onze service niet meer zouden kunnen gebruiken, 46% zou het een beetje jammer vinden, en 10% zou het niet zoveel uitmaken
  • 50% heeft ons aangeraden bij andere bedrijven

Dit zijn scores waar wij zeker tevreden mee zijn. Uiteraard zit er een bias in omdat bedrijven die blij met ons zijn eerder geneigd zijn om ook onze survey in te vullen als ik dat vraag. Dit wordt overigens wel meegenomen in de weging van de Net Promoter Score.

Naast de standaard evaluatievragen voor het testen van Product Market Fit hebben we ook specifiek vragen toegevoegd over onze pricing. 

We hebben gevraagd wat onze klanten vonden van de prijs en wat ze zouden vinden van een prijs verhoging. Zouden ze dan nog wel klant blijven? 

Het resultaat was niet dat iedereen direct meer wilde betalen, integendeel zelfs. 75% vond dat de prijs precies goed was. 

UubJRaCAMfcSTMkQsS77FSDp Zepq6yamMTuwNDy tpgSBf4Dv52FtFdKKyZQ3IgAB T s8iVEncHdFaAn sRLkvbfKf1cqNYLsyXiJTzcokEb T2JD5HqiHEuOUL6f1Ck 8h1lNrk5V7aeRmA

11% vond de prijs aan de hoge kant en 2% vond het zelfs veel te duur. Op vraag of ze nog klant zouden blijven als we de prijzen zouden verhogen reageerde echter maar 23,5% dat ze geen klant zouden blijven. Ze gaven aan dat de huidige prijs de maximale prijs is die ze willen betalen voor ons service.

De meest interessante resultaten kwamen uit de vragen erna. Na de vraag over onze algemene prijs, stelden we nog vier subvragen:

“Zou je bereid zijn om extra te betalen…”

…om bovenaan op onze stage pagina te staan? Meer views

…voor een extra promotie via WhatsApp? Meer sollicitaties

…voor toegang tot ‘Vind studenten’? Zelf studenten benaderen

… een share button op de vacature? Meer shares

Results:

44% is bereid om extra te betalen om featured te worden op onze stagepagina. Dit betekent dat specifieke vacatures vastgepint worden bovenaan de eerste pagina. Dit resulteert in meer zichtbaarheid. 

44% is ook bereid om extra te betalen om extra gepromoot te worden via WhatsApp. Nu worden stages eenmalig verstuurd naar matchende studenten in WhatsApp. Bedrijven zouden ervoor kunnen betalen om hun vacatures nogmaals door te sturen. 

50% zou bereid zijn om extra te betalen om zelf studenten te kunnen berichten vanuit ons dashboard. Normaal werkt het zo dat wij stages doorsturen naar studenten, die op hun beurt solliciteren. Het kan natuurlijk ook omgedraaid worden. We stellen studenten profielen voor aan bedrijven, die op hun beurt de student benaderen. Echter… en nu komt het… is dit al mogelijk in ons huidige platform… 🤦🤦🤦

giphy downsized large

Klanten kunnen deze feature niet vinden. Hier gaat dus iets fout in onze marketing. Dit zit namelijk al vanaf het begin in ons product. 

21% is daarnaast ook bereid om te betalen voor een share button op de vacature. Hiermee maken we de vacature meer shareable voor studenten om deze in hun netwerk door te sturen. 

Uit de resultaten concluderen we dat bedrijven niet per se meer willen gaan betalen voor onze service (logisch), maar wel bereid om te betalen voor bepaalde extra features om hun vacature(s) beter onder de aandacht te brengen. 

Actiepunten na de survey ✅

1. Prijs ‘Partner Internships’ gaat omhoog.

Op dit moment zijn er twee manieren om met ons samen te werken:

‘No Cure No Pay Internships’: Onbeperkt stages voor 150 euro per jaar + 495 per plaatsing via Fiks.

‘Partner Internships’: Onbeperkt stages & plaatsingen voor 995 euro per jaar.

De ‘no cure, no pay’ blijft zoals deze is zodat nieuwe bedrijven Fiks nog steeds laagdrempelig kunnen testen. Mocht het immers niet aansluiten, dan is de investering 150 euro geweest en kun je nog steeds een jaar lang vacatures plaatsen. 

Het ‘partner abonnement’ gaat wel op de schop. Gemiddeld zien we dat klanten in het partnerabonnement meer dan twee plaatsingen hebben per jaar via Fiks. Gebaseerd op een ‘No cure, no pay’ zou je dan meer dan 995 euro kwijt zijn.

Om het dan alsnog voordeliger te maken om een ‘partner abonnement’ te zitten, vragen we straks 1295 euro per jaar voor onbeperkt plaatsingen. 

Naast dat het ‘partner abonnement’ duurder wordt, gaan we ook de ‘zoek studenten’ feature exclusief beschikbaar maken voor bedrijven in dit abonnement. Alleen bedrijven in een ‘partner abonnement’ hebben toegang tot onze ‘vind studenten’ database om studenten direct een bericht te sturen. 

2. Extra promoties worden toegevoegd aan vacatures als ‘add ons’.

Op dit moment kun je als klant onbeperkt stages online zetten vanuit je dashboard, ongeacht in welk pakket je zit. Dit kan straks nog steeds, maar zullen we per vacature die optie geven om add-ons toe te voegen zoals ‘Featured’ (bovenaan homepage), ‘WhatsApp Promo’ of ‘Add share button’.

Na het aanvinken van de add ons kun je de stage wederom direct publiceren. Echter, zal er nu automatisch een factuur gegenereerd worden voor de add-ons.

Prijzen van add-ons:

  1. Featured voor een maand: 95 euro
  2. WhatsApp Promo: 95 euro
  3. Share button: 45 euro

Niels & Ber zijn hard aan het werk om de nieuwe add-ons in te bouwen in het platform. Hopelijk is dit deze maand al af en kan ik in de volgende editie al wat terugkoppeling geven. 

In tegenstelling tot de vorige maanden gaan we nu weer ‘in’ ons bedrijf werken. Laat de aanmeldingen maar weer binnenstromen!

giphy

C ya next month! 

Much love

Thanks weer voor het lezen, een like op mijn LinkedIn post wordt gewaardeerd en tot de volgende! ❤️

iron brands profielfoto

Iron

Namens de boys van Fiks